|
|||
DETALII STIRE:
Declarație politică în Parlament, Senator Mihai-Răzvan Ungureanu
Privatizarea companiilor de stat și plata arieratelor reprezintă douădintre condițiile “sine qua non” pentru relansarea economică. Însă, în cazul ambelor, am fost din nou martorii unui spectacol uluitor, care se reduce la același cinic algoritm al intereselor și întelegerilor subterane partinice. Privatizarea CFR Marfă, o companie lider pe piața transporturilor feroviare de marfă din România, se înscrie pe lista registrului de eșecuri ale guvernării Ponta, alături de dezastrul care se desfășoară, sub ochii noștri și în special la televizor, la Oltchim. Asigurările Premierului legate de existențamai multor investitoti serioși interesați de CFR Marfă, s-au dovedit – din nou – a fi doar praf aruncat în ochii noștri. Să nu mai amintim faptul că statul a cheltuit 2.5 milioane de euro pentru promovare. Însă din lunga listă – anunțată cu surle și trâmbițe – de 12 investitori interesați, au rămas doar trei. Și niciuna dintre cele trei companii rămase în cursă nu s-a precalificat pentru etapa următoare, ulterior depunerii ofertelor pentru preluarea pachetului majoritar de 51% din capitalul social al CFR Marfă. OmniTRAX – o companie implicată într-un scandal de proporții în urma unei licitații controversate pentru o porțiune din British Columbia Railway, reprezentată de un om de afaceri cercetat de DIICOT pentru spălare de bani, apoi Transferoviar Grup – o companie care deține Remar„16 februarie”, firma căreia i-au fost impuse proceduri de executare silită de către CFR și, în cele din urmă, un fond de investiții cu răspundere limitată. Iată care sunt ofertanții care au ajuns să depună documentele pentru privatizarea CFR Marfă. Graba prin care s-a realizat acest proces de privatizare justifică eșecul lui, prin așezarea la masa discuțiilor a unor investitori privați incapabili să îndeplinească criteriile cerute.Nicio companie cu sanse reale de a câștiga procesul nu s-a arătat interesată de participare. Nu a existat nicio ofertă din partea unor investitori internaționali serioși. Din păcate, constatăm căRomânia – sub guvernarea actuală – și- a pierdut credibilitatea în fața investitorilor străini. Cum putem atrage capital străin, dacă singurele proiecte ale guvernului în ceea ce privește fiscalitatea se concentrează pe o taxare mai mare a capitalului și a forței de muncă? Nu este o coincidență faptul căpână și investiția Daimler în România este condiționată de facilitățile fiscale pe care le oferă statul român. Eșecul privatizării CFR Marfă și al tuturor firmelor aflate pe lista de privatizare agreată cu FMI nu poate fi pus pe seama condițiilor de piață nefavorabile. Acest eșec arată că guvernarea USL nu ințelege că privatizarea nu se face de dragul FMI, ci pentru ca economia României să fie mai performantă. Amânarea la nesfârșit a privatizărilor este echivalentă cu condamnarea generațiilor viitoare la sărăcie. Iar o țară cu oameni săraci și potențial de creștere redus nu va atrage nicioadată investiții străine directe, ci doar specualtive. Este un cerc vicios, din care Guvernul Ponta nu știe sau nu vrea să iasă. Dacăguvernanții și-ar fi asumat eșecul privatizării și ar fi cerut demisia imediată a ministrului Fenechiu, ar mai fi fost o speranță. Dar prin decizia de a relaxa condițiile pentru privatizare, Guvernul aratădisperare sau, și mai rău, faptul că știa cine este câștigătorul, dinaintea licitației. Ne aflăm, din nou, în fața unui scenariu care arată foarte clar că acest guvern nu vrea să privatizeze o companie de stat, ci vrea doar să o transfere unor „prieteni”. Reducerea cifrei de afaceri de la 100 de milioane de euro la doar 20 de milioane este preambului unei licitații dezastruoase. Și aceasta în condițiile în care prețul de pornire nu a fost modificat. Este într-adevăr interesant să vedem matematica prin care o companie cu 20 milioane euro cifră de afaceri poate plăti 180 de milioane euro. În mod cert, această privatizare făcută pe genunchi este sortită unui eșec. Se dorește, poate, un remake dupa episodul Oltchim... De asemenea, din această masură rezultă și o facilitare a accesului la licitație pe filiera unor puternice încrengături de partid. Asistăm la sacrificarea viitorului companieiCFR Marfă în folosul intereselor clientelare de grup, în dauna interesului național. Dacă ne aducem bine aminte, domnul Relu Fenechiu a promis că va demisiona în cazul în care privatizarea se va dovedi un eșec. Asteptăm cu real interes această demisie... Însăonorabilitatea și verticalitatea nu reprezintă cu siguranțăcrezuri ori trăsături ale actualei guvernări. Din păcate, întrezărim - conturata în linii din ce in ce mai clare - imaginea unei țări în care respectul pentru cetățeni este departe de a fi tema de căpătâi pentru guvernanți. Putem vorbi de subminarea interesului național? Cred ca da. Pentru că asistăm, în mod sistematic, la un foileton în care viitorul nostru devine subiect de negociere în funcție de interesele mafiei din această țară. Privatizărilor eșuate, „politizării” managementului privat la companiile de stat li se adaugăși satisfacerea doleanțelor baronilor locali. Guvernul s-a angajat în fața FMI-ului să reducă arieratele administrației locale. Probabil că „a reduce” areun alt înțeles decât cel firesc în dicționarul celor aflați la Palatul Victoria. Pentru că la sfârșitul lui ianuarie 2013 cuantumul datoriilor acumulate la nivelul primăriilor ajunsese la peste 260 milioane de euro, față de aproape 190 milioane la sfârșitul lui 2012. Disprețul față de procesul de privatizare împreună cu „încercarea” Ministrului Liviu Voinea de a obliga la plata acestor datorii arată că, de fapt, guvernul nu vrea restructurarea și repornirea economiei, ci doar vreao notă de trecere de la FMI. Vedem, așadar, o guvernare care nu este interesată de viitorul României, ci doar de imaginea proprie pe termen scurt. Este aproape ireal felul în care actualii guvernați înteleg să conducățara. Este de necrezut cum companii strategice sau chestiuni de interes economic național sunt transformate în mijloace de satisfacere a dezideratelor clientelei de partid. Însă acesta pare traseul pe care actualul guvern este decis să meargă în continuare. Întrebarea este: până când și cu ce sacrificii pentru România? Biroul de presă al Forţei Civice |
EUROSILVER ARAD
Program Baricada TV
COZACONE
HOROSCOP
Înţeleptarea României
Ghilea Show
PARTENERI
|
Acest site foloseste cookies pentru a imbunatati experienta ta de navigare. Pentru mai multe detalii referitoare la cum folosim datele tale si la drepturile tale te invitam sa citesti: Politica de cookies sau/si Politica datelor confidentiale si dorim sa confirmi acordul tau.